Yaş derecelendirmeleri, bilgisayar ve video oyunları gibi eğlence içeriğinin uygun olduğu minimum yaş grubunu ve tüketicilere belirli bir ürünü satın alıp almayacağına karar vermelerinde yardımcı olacak rehberlik sağlamaktadır.
Aşağıdaki adresler kullanılarak oyun derecelendirmeleri hakkında bilgi alınabilir.
PEGI yaş derecelendirme için pegi.info
ESRB yaş derecelendirme için www.esrb.org
Türkiye’ de PEGI derecelendirme sistemi, Google Play Store uygulamaları ve oyunları için geçerlidir. Oyun veya uygulamayı telefonunuza indirmeden önce YÜKLE butonu altında yer alan PEGI işaretinden oyun veya uygulamanın çocuğunuz için uygun olup olmadığını öğrenebilirsiniz. Örneğin PEGI 16 işareti ile karşılaşırsanız söz konusu uygulama veya oyunun 16 yaş üstü kullanıcılara uygun olduğunu görebilirsiniz.
Oyun oynamak, okumak, müzik dinlemek veya spor yapmak gibi bir hobidir. Diğer hobilerde olduğu gibi, oyun oynamaya katılanlar onunla derinden ve tutkuyla ilgilenebilirler. Bazı durumlarda, insanların aşırı oyun oynadığı biliniyor, ancak bunun içeriğe veya medyadan ziyade oyunu oynayan bireye daha çok bağlı olması muhtemeldir. Her şeyde olduğu gibi dijital oyun oynarken de planlama yapmak, kurallar belirlemek ve sosyal hayattan kopmamak önem taşımaktadır.
Dijital oyun bağımlılığını genel anlamda tespit edebilmek için bazı soruları cevaplandırmamız gerekmektedir;
Çocuğumuz bu soruları yanıtladığında cevaplar hayır ise; ebeveynler, çocuklarının sorunlu kullanımını ele alma konusunda düzenlemeler ve kısıtlamalar yapmaya ihtiyaç duyabilirler. Diğer bir deyişle, çevrimiçi oyunların aşırı kullanımıyla baş edebilmek için ebeveynler ve bakıcılar evlerinde dengeyi sağlamak için birtakım adımlar atmalıdırlar.
Bağımlılıkla mücadele için atılacak önemli adımlar şunlardır;
• Ekran dengesi kurallarını oluşturun.
• Bir dijital detoks yürütün.
• Oyunlara ve teknoloji zamanlarına izin vermenin, yaratıcı teknoloji dışı etkinliklerle dengelenmiş yollarını bulun.
• Oyunların çocuğun yaşına uygun içeriğe sahip olduğundan emin olun.
• Çocuklarınızın oynadıkları oyunları ile nasıl etkileşimde bulunduğunu fark edin (agresif, huzursuz).
Detaylı bilgi için;
https://www.guvenlioyna.org.tr/blog-detay/oyun-bagimliligi-nedir-ve-cocuklarin-oyun-bagimliligi-gelistirmesini-nasil-onleyebilirsiniz
Dijital oyunların olumlu etkilerinden bazıları aşağıdaki gibi sıralanabilir;
Dijital oyunların olumsuz etkilerinden bazıları aşağıdaki gibi sıralanabilir;
Ebeveynler olarak, çocuklarınızın evde hangi oyunları oynadıklarını, nasıl oynadıklarını ve video oyun sistemlerinde ebeveyn denetimlerini ne kadar süre boyunca doğrudan kontrol edebilirsiniz.
Aşırı şiddet ve nefret söylemi barındıran oyunlar ile meydan okumaya dayalı sözde oyun akımlarına karşı çok dikkatli olunmalı, bu konuda çocuk ve gençler devamlı gözetilmelidir.
Bir aile olarak video oyunları seçmek ve oynamak, birlikte anlamanın ve eğlenmenin en iyi yoludur.
Video oyunlarındaki hikâyeler, dünyalar ve karakterler, çok çeşitli konulara katılmanın eğlenceli bir yolunu sunar ve yaratıcılığı, ilgi alanlarını ve hayal gücünü beslemektedir.
Uygun şekilde oynanan video oyunları, aile olarak yaptığınız diğer aktivitelere harika bir katkı olabilir.
PEGI derecelendirme sistemi, aileniz için hangi video oyunlarını seçeceğiniz konusunda bilinçli kararlar almanıza yardımcı olabilir.
Ayrıca ailece oynanabilecek oyunlar yazımızı okumanızı tavsiye ederiz:
https://www.guvenlioyna.org.tr/blog-detay/ailece-oynanabilecek-oyunlar
Oyunlar hakkında detaylı bilgi için Güvenli Oyna (www.guvenlioyna.org.tr) portalını ziyaret edebilir. Farklı bilgilere ulaşmak için ise www.commonsensemedia.org veya www.askaboutgames.com adreslerini ziyaret edebilirsiniz.
Dijital oyunların üretiminden itibaren öncelikli olarak eğlence amacıyla kullanıldığı görülmektedir. Fakat zaman geçtikçe oyunlar eğitsel amaçla da kullanılmaya başlamış ve bu durum giderek yaygınlaşmıştır.
Eğitsel oyun ise eğitimsel hedeflere yönelik bilişsel, sosyal, davranışsal veya duygusal boyutlara sahip bireysel ya da grup oyunları olarak tanımlanabilir.
Oyunlarda genellikle fantastik unsurlar vardır ve bu da oyuncuları bir hikâye ya da anlatı yardımıyla öğrenme aktivitesinin içerisine çeker.
Eğitsel oyunlar öğrencileri motive eder ve onlarda öğrenmeye yönelik bir bilinç oluşturur.
Oyun temelli öğrenmenin başarısı ise öğrencilerin deneyimin tam merkezinde etkileşim halinde olmaları ve aktif olarak öğrenme etkinliğinin içerisinde yer almayı istemeleri ile ilgilidir.
Ailelerin dijital oyunlar hususunda şu başlıklara dikkat etmesi önemlidir:
Dijital oyunlarda karşımıza çıkan pop-up diğer adıyla açılır pencere reklamları pek çok oyunda sıklıkla kullanılmaktadır. Herhangi bir oyun sonrasında yada oyun içerisinde çıkan bu tür reklamlar mobil cihazlar için mobil marketlerden reklam engelleyici uygulama indirilip bu program aktif edilerek, tarayıcılar için ise eklentiler bölümünden reklam engelleyici program indirilerek engellenebilmektedir.
Çocukların internetten en iyi şekilde yararlanabilmeleri için internette karşılaşılan içeriklere dikkat etmek güvenliği tehlikeye atacak davranışlardan kaçınmaktır. İnternot olmak oyun oynarken, internette araştırma yaparken ve öğrenirken güvenliğe önem vermektir.
İnternot Olma İlkeleri;
Detaylı bilgi için aşağıdaki adres ziyaret edilebilir:
https://beinternetawesome.withgoogle.com/tr_all
Oyun oynayarak Internot olmak için aşağıdaki adrese başvurulabilir:
https://beinternetawesome.withgoogle.com/tr_all/interland
https://www.guvenlioyna.org.tr/ adresindeki sık sorulan sorulara bakabilir, sitedeki oyun incelemelerini inceleyebilirsiniz.
Oynadığınız mobil oyunu hangi platform üzerinden indirdiyseniz, o platform üzerinden geliştiriciyle ya da platformla iletişime geçerek meseleyi çözmeye çalışabilirsiniz.
Çocuklar okul öncesi dönemde, yanlış davrandıkları için ceza alması gereken kahramanların, cezalandırılmadıklarını gördüklerinde bu tür kahramanların davranışlarını model alabilirler.
Şiddet içerikli görüntüleri taklit edebilir ve bunun sonucunda çevresine karşı saldırgan davranışlarda bulunabilirler.Çoğu kez hayran olduğu kahraman ya da karakter, büyüyünce olmak istediği kişidir.
Çocukların karşılaştıkları görüntülerin onlarda şiddete eğilim, kaygı ve yalnız kalmak istememe gibi duygusal sıkıntılara yol açmasını önleyebilmek adına;