Dijital Oyunlar Ve Metaverse

Metaverse, insanların avatarları yani sanal karakterleri sayesinde birbirleri ile iletişime geçtikleri sanal dünyanın adı olup ilk olarak 1992 yılı bilimkurgu romanı Snow Crash’te ortaya çıkan bir terim olarak karşımıza çıkmaktadır. Neal Stephenson isimi yazarın Snow Crash romanında bir sanal evrenden bahsedilmektedir. Bu evrene dâhil olan herkesin sanal karakterleri vardır ve bu karakterler 65536 km’lik bir sanal gezegende yaşamaktadırlar. Metaverse tanım olarak kullanıcıların bilgisayarlar ve internete bağlanan diğer cihazlar aracılığıyla oluşturduğu ortamlar ile diğer kullanıcıların etkileşime girdiği fiziksel, artırılmış veya sanal gerçekliğin yakınsamasıyla oluşan birleşik bir paylaşım alanı olarak karşımıza çıkmaktadır. Metaverse ilk bakışta sanal gerçeklik olarak görülse de aslında internet dünyasının yeni gerçeği olarak karşımıza çıkmaktadır. Facebook’un da adını Meta olarak değiştirmesi ile beraber birçok sanal dünya ile ilişkisi olan insanda heyecan yaratmıştır. Çoğunlukla bilgisayar oyunları için kullanılan mevcut sanal gerçeklikten farklı olarak, metaverse ile girilen kurgusal evrende, iş yapabilir, oyun oynayabilir, sinema salonuna gidebilir veya sadece gezinti yapılabilmektedir.

 

 

Matthew Ball, neyin metaverse olup olmadığını tespit etmek üzere belirli kriterler ortaya koymuştur. Bunlara göz atarsak:

  • Ölçeklenebilirlik (Metaverse’in boyutunu artırabilme yeteneği)
  • Süreklilik
  • Birlikte işlerlik (Farklı sanal dünyaların ve sistemlerin uyumlu bir şekilde çalışabilmesi)
  • Ekonomik sistem (Ticarete izin veren bir yapı)
  • Kimlik (Kullanıcıların avatarlar ile online bir kimliğinin olması)
  • Dijital ve gerçek hayatın ilişkisi (Sanal ve gerçeğin bütünleşmesi)
  • Farklı kitlelerin sistemde yer alması (Bireyler, aracılar, hizmet satanlar vs)
 

Metaversedeki gelişmeler dijital oyunlara da katkı sağladığı görülmektedir. Dijital oyunlar artık sadece oynayanlar için değil, izleyiciler için de eğlenceli bir hale gelmektedir. Metaverse bu anlamda dijital oyun severler için izleme imkânı açısından kolaylık sağlamaktadır.

 

Metaversenin oyun sektörüne katkılarına bakacak olursak;

  • İçerik açısından katkı sağlamaktadır.
  • İş modelleri açısından katkı sağladığı görülmektedir.
  • Oyun tasarımı açısından katkı sağladığı görülmektedir.
  • Pazarlama açısından katkı sağladığı görülmektedir.
 

Metaverse’in en önemli kişisel ögesi dijital kimliklerdir ve bu, karakter özelleştirmesinin çok ötesine geçen bir durumdur. Sanal ve gerçek benliklerin bulanıklaşmasının ötesinde, dijital kimlik trendi aynı zamanda, genellikle kendi kendini yöneten kimlik (SSI) olarak adlandırılan, tüm sistemlerle entegre olan ve merkezi olmayan bir dijital kimlik fikrini kişilere sunmaktadır. Metaverse yakın zamanda ortaya çıksa da popüler olmuş oyunlara sahiptir. Bu oyunlardan bazıları ise;

  • Axie Infinity
  • Meta Spatial
  • Roblox
  • Fortnite
  • Minecraft
  • Acknoledger
  • Crucible Network
  • Ex-Populus
  • Netvrk
  • Sandbox
  • Pokemon Go
 

gibi oyunlardır.

 

Sonuç olarak metaverse son zamanlarda gündemde oldukça fazla yer aldığı kaçınılmaz bir gerçektir. Dijital oyunlar ise teknolojik gelişmelere hızlıca entegre olabilmektedir. Bu sebeple dijital oyunlar ve metaverse teknolojisinin iç içe bir yapıda olması beklenmektedir.