android ios
DİJİTAL OYUNLARDA YAPAY ZEKÂ
5 July 2019, Friday 10:23

DİJİTAL OYUNLARDA YAPAY ZEKÂ

Yazar(lar): Yasin YOĞUN | Grafik(ler): Burak ÖZÇELİK | 5 July 2019, Friday 10:23 | 3,256 görüntüleme

Yapay zekâ neredeyse ilkel bilgisayarların çıkışından beri insanlığın yaratmak istediği unsurlar arasındadır. Geçmiş tarihe bakıldığında Yapay zekâ kavramını ilk olarak 1308 yılında Katalan şair ve teolog Ramon Llull Ars, Generalis Ultima (The Ultimate General Art) adlı kitabında kullanmıştır. Burada kavramların kombinasyonlarından oluşan yeni bir bilgi türünden ilk kez bahsedilmiştir. Yapay zekanın ilk olarak kavramlaştırılması Ramon Llull tarafından yapılmıştır.

Hesap makinelerinin babası sayılan matematikçi Blaise Pascal 1642 yılında, vergi memuru olan babasına yardımcı olması için ilk mekanik hesap makinesini geliştirmiştir. Alan Mathison Turing “Makineler düşünebilir mi?” sorunsalını ortaya atarak makine zekâsını tartışmaya açan kişi olmuştur. 1943’te II. Dünya Savaşı sırasında Kripto analizi gereksinimleri ile üretilen elektromekanik cihazlar sayesinde bilgisayar bilimi ve yapay zekâ kavramları oluşmuştur.

İspanyol mühendis Leonardo Torres y Quevedo, 1914 yılına gelindiğinde ilk satranç oynayabilen makineyi tanıtmıştır. Makine hiçbir insan etkisi olmadan oyunu kendi devam ettirebilmektedir. 1951 yılında Nim isimli bir strateji oyunu sanal ortama uyarlanmıştır. Oyun için yaratılan yapay zekâ, insanları yenebilecek düzeyde olmuştur. 1997 yılında yapılan Deep Blue isimli bilgisayar yapay zekâsı sayesinde başlangıçta orta düzey satranç oyuncularını yenmekteydi. İlerleyen zamanlarda yapılan geliştirmeler sonucunda dünyanın en ünlü satranç oyuncusu olan Garry Kasparov’u yenmiştir.

Günümüze bakıldığında ise yapay zekâ konusunda birçok ilerleme kaydedilmiştir. Kullanım alanları arasında sağlık sektörü, sesli asistanlar, e-ticaret, otonom araçlar ve iletişim ön plana çıkmış durumdadır. Çağımızda yapay zekanın hemen hemen kullanılmadığı yer yoktur. Dijital oyunlarda yapay zekâ tekniklerinden olan derin öğrenme modelli yapay zekâ ve kural tabanlı yapay zekâ kullanımı yaygınlaşmıştır.

Google imzalı oyunlarda kullanılan yapay zekâ olan AlphaGo, tarihte bir ilk olmasının yanında daha önemlisi, yapay zeka açısından önemli bir eşiğin daha atlatıldığı anlamına gelmesidir. Zira AlphaGo’yu benzer bir galibiyeti elde edebilecek bir yazılımdan ayıran en önemli özelliği genel amaçlı bir algoritmayla geliştirilmiş olmasıdır. Kıyas için IBM’in 1997 yılında Gerry Kasparov’u yenen Deep Blue bilgisayarı yalnızca satranç “eğitimi” alarak bu galibiyeti sağlamıştır. AlphaGo’nun yazılımı ise oyunla ilgili eğitilmesine gerek kalmadan, oyunla ilgili kalıpları yorumlamasına, uzun vadeli düşünmesine ve karar vermesine olanak vermektedir. DeepMind araştırmacıları benzer şekilde bir süre önce kendi kendine video oyun oynamayı öğrenen ve oynadıkça ustalaşan yapay zekâ teknolojisi geliştirdiğini duyurmuşlardır. İşe Atari oyunlarını öğrenerek başlayan program, kendi kendine öğrendiği 49 farklı Atari 2600 oyunun 29’unda insan rakiplerinin rekorlarını geride bırakmıştır. Yapay zekâ çalışmalarında oyunlarda yapay zekâ tahtasında bir diğer oyuncu ise Facebook’tur. Mark Zuckerberg, 27 Ocak’ta Facebook’un bu alandaki çalışmalarıyla ilgili bilgi vermiştir. Yapılan açıklamada araştırmacıların oyun oynayabilen bir yapay zekâ geliştirdiği bilgisi paylaşılmıştır.

Yapay zekanın oyunlarla nasıl daha fazla iç içe geçeceğini anlamak için yapay zekâ ve oyun sektörünün geçmişine bakmak gerekmektedir. Oyun sektörünün ilk günlerinden beri geliştiriciler, yapay zekanın insan gibi davranması ve gerçek bir insana ihtiyaç duyulmadan, sıfırdan oyun dünyası yaratabilmesi için çaba göstermektedirler. Zira aktif öğrenen bir yapay zekânın, insan üstü güzellikte oyunlar ortaya koyacağı düşünülmektedir. Örneğin bir savaş oyununda kafasına sürekli isabet alan düşman askerleri bu durumu görüp ilerleyen bölümlerde daha sağlam kasklar giyerek gelmektedir. Diğer bir örnekte ise futbol maçı oyununda sizin iyi oynamanıza göre oyun otomatik olarak rakip takım oyuncularının değerlerini anlık artırarak size daha zorlu bir oyun sunmaktadır. Yapay zekanın oyun sektörüne sağladığı bir diğer katkı ise grafik tasarım konusundadır. Bilgisayara kaydedilen resimleri analiz ederek oyun üzerine işleyebilmekte ve bu şekilde daha gerçekçi oyunlar ortaya koyabilmektedir.

Oyunlardaki yapay zekâ teknolojisini daha basit haliyle anlatmak gerekirse, siz oyun oynarken sizin dışınızda meydana gelen bütün olaylar bu teknoloji tarafından yapılmaktadır. Örneğin; oyun oynarken yanımızdan bir karakter geçmesi veya savaş oyununda düşman askerlerinin sizi görüp ateş etmesi gibi olayların gerçekleşmesini sağlamaktadır.

VR oyunlar ise şüphesiz son yılların en çok ses getiren projelerinden biridir. VR oyunlarda, oyuncuyu en etkileyen noktalardan biri de sanal gerçeklik sunan başlık ve gözlüklerin yeni nesil oyun konsollarına uyumlu olmaya başlamasıdır. Bu durum oyun yapımcılarının da deneyimi artıran oyunlara yönelmesine sebep olmaktadır. Fiziksel hareketleri oyuna aktarabilen konsollar her sene daha da güçlenmektedir. Bu bilgilere bakıldığında şimdilik emekleme seviyesinde olan bu teknoloji önümüzdeki dönemlerde daha gerçekçi bir hal alacağı öngörülmektedir. Oyun konsolları, AI yani yapay zekâ kavramıyla birleştiğinde ortaya hayal bile kurmakta zorlandığımız oyun teknolojisini beraberinde getireceği düşünülmektedir.

Bütün bunlar göz önünde bulundurulduğunda kimine göre ürkütücü, kimine göre ilginç gelse de, ilerleyen zamanlarda e-spor turnuvalarında insanların yerine yapay zekâların karşı karşıya gelebileceği ve yarışmalara katılabileceği öngörülmektedir.

Yorumlar

  • Henüz yorum yapılmadı. Hemen düşüncelerinizi yazarak ilk yorumu siz yapabilirsiniz.
Yorum yapın
  • Doğrulama için e-posta adresinizin gerçek ve size ait olması gerekiyor.
  • E-posta adresiniz kesinlikle üçüncü kişilerle paylaşılmayacak, gizli kalacaktır.
  • Görünecek ad alanı için gerçek adınızı kullanmak zorunda değilsiniz.
  • İnternet üzerinde yapacağınız her işlem için IP adresinizin kayıt altına alındığını unutmamalısınız.
  • Yorumunuz yayınlanmadan önce editör onayından geçecektir.
lightbulb_outline Super Mario Bros. Oyununda Mario blokları eliyle kırar, kafasıyla değil.
Toast Alert...